2015. április 25., szombat

7. Hengerfejtömítés

Április elején megjött a szép idő, így elindultam kicsit megjáratni a gépet. Mentem is vagy 50 km-t, amikor fura csörgős hangja lett és elment az ereje. Lelassultam, félreálltam egy mellékút lehajtóján és beigazolódott a gyanúm: megint átégett a hengerfejtömítés. Három év alatt harmadszor. Illetve másodszor égett át, de harmadszorra ment ki. Hívtam egy autómentőt és hazafuvaroztattam mindkettőnket.

Volt persze előjele. Egyik, hogy hidegen nem akart már alapjárata lenni az utóbbi pár hónapban, hiába próbáltam a szívatót belőni. Vagy túlzabálta magát, vagy hamar leállt, ha már kicsit melegedett a motor. Melegen sem volt igazán szép alapjárata.
A másik, hogy rövid járatás után sziszegett a kiegyenlítő tartály a túlnyomástól, de úgy tűnt, hogy repedés van rajta és azért.
A harmadik közvetlenül a végkifejlet előtt volt, kezdett fura, kicsit égett szaga lenni.

Első gondom, hogy hol a csudában szedjem szét? Helyet cserélt az arany színűvel, átmenetileg az pihen a bejárón.


Leszedtem a hengerfejet, a csavarok és anyák túl könnyen megindultak. Sem a hengerfejen, sem a hengertömbön, sem a tömítésen nem látszott semmi, ami okozhatta az átégést.




A feltehetően Elring tömítés eredeti 2 mm-es vastagsága 1,6 lett a hátsó és 1,7 az első (gyertyák felőli) oldalon. Nyilván összenyomott állapotban valamivel vékonyabb lehetett, vagyis szerintem alapvetően jól tömített. De akkor mi a baj?



Itt volt az átégés. Semmi látható nyom. Egy sík vastömb alá tett csiszolóvászonnal finoman felhúztam a felületet, hogy jobban látszódjon a hiba, de nincs.


Emitt csak a fém peremek nyoma látszik a puhább a alumíniumban.


Nézegettem a síkot: a blokk tökéletesnek tűnt, a hengerfejnek volt egy egészen enyhe görbülete, a közepe kissé magasabban volt, de ha rátettem a hengertömbre, a 0,05-ös hézagmérő nem ment közéjük. Elvileg tehát belefér a gyári síklapúság tűrésbe. Viszont megnéztem a felső síkját is a vezértengely háza felől, ott volt egy jó tizednyi púp.
Első lehetőségként felmerült, hogy hagyom így, a csavarok simán lehúzzák azt a néhány század görbeséget, ezzel a felső felület is kissé a sík felé közelít. Így a szelephézagokat sem kell újra belőni. Majdnem ennél maradtam.
De aztán mégis úgy döntöttem, megadom az esélyt, hogy tökéletes legyen. Síkba hozatom az alsó és a felső felületet is és beállíttatom a hézagokat (hézagoló lapkákkal). Esetleg becsiszoltatom a szelepeket, ha szükségesnek látják.

Vettem Götze tömítést (állítólag az a legjobb), mindjárt kettőt, mert majd a másik motorhoz is kelleni fog.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése