2014. február 14., péntek

5. Csak, hogy ne unatkozzak

Mottó: A szopórém mostanában nálam időzik.
(További kalandok 2013. nyaráról)

Nem kapcsolt be a hűtőventillátor, kiderült, hogy a relé nem kapcsol. Látszólag csili-vili, de hogy mitől szakad el a behúzótekercs? Talán a harmadik(!), amit próbáltam, már működött. A dolog fintora, hogy azt azért vettem ki réges-rég egy autóból, mert egyszer beázott és aztán már nem kattogott. Most meg igen, pedig csupa oxid lett a belseje.

A kuplung kezdettől fogva olyan volt, hogy gyakorta bent maradt a pedál. Kicsit pöckölgetni kellett lábbal, hogy elinduljon visszafelé. A munkahengernél van egy kis rugó, ami úgy volt beszerelve, hogy a kinyomás irányába segítette a dugattyút és nem visszatérni. Ezt átraktam úgy, hogy az utóbbi célt segítse elő.
Azt már sejtettem, hogy előbb-utóbb cserélni kell a hengereket, mert hát az idő vasfoga... Aztán bekövetkezett, hogy felengedve félúton meg-megállt a pedál.
Egy holland barátom bejelentkezett, hogy meglátogatna, de szívesen segítene valami komolyabb munkában az autó körül. Épp kapóra jött a kuplunghengerek kicseréléséhez. Nem volt semmi gond a légtelenítésig, de az nem akart menni sehogy. Valószínűleg a tartálytól menő cső volt megtörve a kormányoszlop feletti gubancban. Amint azt helyretettem, egész gyorsan felvette a rendszer a folyadékot.
Egy ideig jól működött, de aztán az ősszel kezdett hosszabb ideig tartó kinyomásra visszaengedni. A régi hengereket megvizsgálva úgy döntöttem, hogy még a gumigyűrűk cseréjével javíthatóak. Nem tudom, gyárilag milyen és mennyiféle hidraulikahengerrel szerelték ezeket az autókat. A cserék során beépített darabok meg még színesítik a palettát. Mindenesetre a bolti munkahenger javítókészlet egyetlen egy olyan gyűrűt sem tartalmazott, amilyen kellett volna. Kis utánajárással, különféle fék- és kuplungjavító készletek tanulmányozásával, meg hidraulika szaküzletbeli látogatással összeszedegettem a szükséges tömítéseket. A főhenger "visszacserélése" után egy ideig megint jó lett a kuplung, de aztán elkezdett beesni, meg nem visszajönni a pedál. Bár maga a szerkezet szétkapcsolt, mert váltani lehetett. Sok töprengés után végül azt találtam, hogy a munkahenger lökőrúdjának a hossza, ezáltal a szerkezet holtjátéka nem volt jól beállítva. Belőttem, most újra jó.

Egyszer meg a vízszivattyú tömszelence adta meg magát. Egész pontosan a szivattyúkerék hátsó sík felülete lett kissé rücskös a korróziótól, amire a tömítés felfekszik. A felületet megcsiszoltam, tömítés(eke)t cseréltem. A tömszelence megegyezik a Ladáéval és még lehet kapni a régi jó rézházasat is. Remélem, egy darabig jó lesz.

Erről jut eszembe, az utóbbi másfél évben annyi hűtővizet ellocsoltam, belegebed az élővilág.
.
.
.
Folytatódtak az elszakadások 2014-ben is.

Kezdte a gázhuzal, menet közben, egy előzés megkezdésekor. Helyszíni javítás drót beletoldásával. Aztán vettem 2-es bovdenbelsőt és azt fűztem be a régi helyére.


Sebességmérő hajlékony hajtótengelye (km-óra spirál). Átkerült az aranyból, de azé sokkal hosszabb, valószínűleg az 1,3-asé. A váltó kihajtásánál kicseréltem a kopott tömítő karmantyút egy szimmeringre.


Kézifékkötél. Mindkét oldal csere. Elég nagy szívás. Ha már felemeltem és megbontottam, rögtön cseréltem mindkét oldalon féltengelyszimmeringet is. Végre megoldódott a váltó olajszivárgása.
.

.
Miskolcról hazafelé át a hegyeken már lefelé jövet újra éreztem, hogy elmelegszik a fék, elmegy a fékhatás. TRW fékbetét is kilőve. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése