2015. július 5., vasárnap

11. Sebességváltó még egyszer

A puding próbája...

A gyakorlatban a felújított váltó enyhén szólva sem volt tökéletes. Bár a hátramenet végre erőteljes és biztos lett, az egyest is könnyedén vette álló helyzetben is. (Az egyes kapcsolásakor a kapcsológyűrű összecsúszik a hátramenet tolókerekével és ha ezeken a fogak  kihegyezett végei le vannak tompulva, nehezen "találnak egymásra".) Viszont nehézkesen vette a negyediket, ötödiket, később a harmadikat is. Egy idő után elment az ötödik: egyszerűen nem kapcsolódott össze a kapcsológyűrű és a fogaskerék, mert nem mozdult eleget a kapcsolórúd abban az irányban.
Az okok a következők lehetnek. A harmadik, negyedik szinkrongyűrűjét megfordítottam, hogy a még érintetlen oldalán fékezze a kapcsológyűrű, viszont később rájöttem (a másik váltó javításakor), hogy nem szimmetrikus a szinkron profilja, egyik irányban kúpos, a másik oldala viszont lekerekített. Utóbbira könnyeben rácsúszik a kapcsológyűrű, előbbire nehézkesebben. Az ötödik pedig egy visszatérő hiba miatt szűnt meg. A kapcsolórudak közötti reteszelő csap megint kiesett a helyéről, mivel hátramenet irányba túl sokat mozdult a rúd. Majd a zsákfurat végénél talált menedéket, ezzel képezve akadályt a rúd útjában.
Mellesleg visított a negyedik és az ötödik, amit az új és régi kerekek találkozásának tulajdonítok. A csapágyat azért zártam ki, mert ugyanazon sebességnél más magasságon énekelt a két fokozat, miközben a kimenő tengely ugyanolyan fordulaton pörgött.

A megoldásnak az eredeti váltó javítása és visszarakása tűnt (majd kiderül). A váltóban kicseréltem a hátramenet tolókereket, az egyes-kettes kapcsológyűrűt - ami egyben az ötödik fogaskereke is. Nem akartam az új alkatrészeket elhasználni egyelőre, ezért egy kevésbé kopott párt választottam. Az enyhén félrekopott fogakat megcsiszoltam. Ez elsőre elég kókány megoldásnak tűnik, valószínűleg nem is lettek tökéletesen evolvensek a fogprofilok, de a hátramenet kis sebességénél ez nem tűnik akkora hibának. Egy kicsi köszörűkoronggal újra kihegyeztem a fogak végeit (a kapcsolófogakét is a gyűrűk belsejében), hogy könnyen összecsússzanak. Kicseréltem a harmadik-negyedik kapcsológyűrűjét is és a harmadik szinkronját is egy-egy kevésbé kopott példányra. Érdekes felfedezést tettem: a hátramenet kerekek ebben a váltóban jól összekapcsolódnak, teljes átfedésbe kerülnek egymással, mivel közel 14 mm-t mozdul a kapcsolórúd abban az irányban, míg a többi fokozatnál csak 10-et. Ezek szerint a másik váltónál sem volt rossz az elméletem, csak valamilyen idegen alkatrész lehetett benne a kapcsolórúd, ami ezt nem tudta "produkálni".

A váltó cseréjéhez a következő műveleteket kell elvégezni.
- hűtővizet részben leengedni,
- a kiegyenlítőtartályt és egyes vízcsöveket (hozzáférés miatt),
- kuplunghengert a tartóval,
- légszűrőházat (hozzáférés miatt),
- féltengelyeket,
- bal hátsó lengőkart (másként nem fér ki),
- ehhez a kipufogódobot (a lengőkar csavarja másként nem jön ki),
- amihez a hátsó rácsot,
- kipufogótartó konzolt a váltóról,
- alsó motortartó bölcsőt,
- alsó lendkeréktakaró lemezt,
- a sebességmérő flexitengelyt (km-spirál),
- önindítót (előtte akkusarut, persze) levenni,
- váltórudat szétkötni,
- hátrameneti lámpa kapcsolóját kivenni,
- testkábelt lekötni,
- olajat célszerű leengedni, féltengely kihajtásokat kihúzni (a súly miatt),
- aztán jöhet le a váltó.
Itt még csak részben elvégezve a műveletsor.


Visszafelé fordított sorrendben, ugye.

Szégyen, de majdnem nem vettem észre, pedig az utóbbi pár hónapban egypárszor járt a kezemben: a motortartó konzol középen jócskán el volt repedve. Most is csak azért tűnt fel, mert amikor ráengedtem a motor-váltó súlyát, gyanúsan megcsavarodott. Most aztán jól meghegesztettem. Egyébként nem túl sokára megadta volna magát.


A legutóbbi váltócserénél nem emeltem elég magasra az autót és nehezen fértem alatta. Most jobban felemeltem, viszont így visszarakásnál felülről nem értem le a váltóig, hogy felemeljem. Egy darabig kínlódtam, aztán magam és a váltó alá is "dobogót" tettem.

Ha már itt tartunk, készítettem célszerszámokat a hengerfej anyák utánahúzásához. Mivel valószínűleg kelleni fog majd, ha nem akarok úgy járni, mint mostanában már háromszor. Ezekkel a motor összeszerelt állapotában is hozzá lehet férni a hátsó sor anyáihoz (nem véletlenül nem csavarok!). A görbe szárú kulcs egy régi kerékkulcsból és kopott, repedt "krovafejből" készült. Szintén ez utóbbiból csillagkulcsra helyezhető villa, melynek szerepe, hogy hosszabb szárral, nagyobb (akár pontos) nyomatékkal is meg lehessen húzni. Nem túl szépek, de használhatóak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése