2013. november 5., kedd

2. Torinóra fel(készülni)!

Egy majdnem makulátlan autó


Mivel vagy húsz éven át nagy becsben volt és keveset futott, úgy tűnt, nem sok teendő lesz vele indulás előtt. Kicsit azért finomítgattam rajta:
- beállítgattam a "nyílászárókat" (az összes ajtót, fedelet, ablakot),
- kicseréltem az összes fedélnyitó acélhuzalját, mert az állítgatáskor elszakadoztak vagy más gebasz jött elő velük,
- kicseréltem az eredeti Carello fényszórókat H4-es Wesemekre,
- beállítgattam a fényszóróházakat,
- kicseréltem a hátsó amerikai oldalsó helyzetjelzőt az eredeti fekete műanyag fedélre,
- kicseréltem a hátsó Bertone emblémát saját kezűleg gyártott Fiat jelvényre (lásd Dino, Bertone pajzs készítése),
- új X1/9 feliratot vágtam ki öntapadós fóliából, mert a korábbinak a színe és elhelyezése sem tetszett (ilyen volt, az új fekete lett és elköltözött hátrébb, szépen ráhajolva a perem szélére, ahogy kell),
- átraktam az aranyból az "audiorendszert",
- szétszedtem és megjavítottam az ablaktörlő kapcsolóját, mert a leggyorsabb állása elég bizonytalan volt (Javított már valaki ilyet? Nagy szívás!),
- eközben kiderült, hogy az irányjelző kapcsoló karja le volt törve régebben, így most is letört, újra felragasztottam,
- egy-két lámpa nem világított, azokat kicseréltem, az érintkezéseket ellenőriztem, letisztítottam, stb.,
- a kocsihoz kapott BMW felnikről átrakattam a gumikat (Pirelli P4000 - stílusos!) az arany gyári alufelnijeire (a BMW-k eladók!),
- új elosztófedelet, rotort, kábeleket kapott a meglehetősen régiek helyett,
- és az elöregedett benzincsövek is erre a sorsa jutottak,
- a kicsit gagyi hatású mai műanyag sebváltógomb helyett csináltam fából egy olyat, ami illik a kormányhoz,
- meg a csoda tudja, még mi minden mást bütyköltem rajta.

Próbálgatom


Menet közben furán rakosgatta a fenekét ide-oda a nagyobb egyenetlenségeken. Ezt az arany sosem csinálta, így keresni kezdtem a hibát. Feltűnt, hogy sokkal magasabban van a hátulja, mint a másiké. Úgy tűnt, felújították a hátsó lengéscsillapítókat és valahogy "hosszabbak" lettek. A legegyszerűbb megoldást választottam, kicseréltem ezeket az aranyéval. És lám, tényleg hosszabbak is és magasabban vannak a rugótányérok (részben érthető, mert elég alacsonyan ül az alja, különösen a motor és váltó kaphat alulról pofont - viszont így nagyon suta lett szegény). (A piros volt a kékben, a kék meg az aranyban - világos, nem?) 


Ezzel a módosítással valamivel jobb lett, de nem az igazi. Ellenőriztem a futómű beállítását (csak úgy házilag persze), és úgy tűnt, benne vannak az értékek a gyári tűrésben. Hozzáteszem, hogy hátra elég tekintélyes összetartást ír a gyár, ezeket levittem az alsó határra, vagy inkább kicsit alá és csodák csodája, szinte tökéletes lett az úttartás.

Ha már futómű, legyen fék is: szétkaptam a munkahengereket, kitakarítottam, tömítéseket és fékolajat cseréltem. A betétek még elég jóknak tűntek, maradtak.

Gázt neki!


Jött a próbafutások ideje, meg is kergettem, amennyire a magyar út- és forgalmi viszonyok engedik. Sződligetre menet kilyukadt az egyik gumi vízcső. Van, hogy hozzáér az önindító villamos csatlakozó csavarjainak egyikéhez és az idővel kis lyukat fúr bele. Ez a "könnyítés" meg a ráfolyó olaj puhítása már elég hozzá, hogy kipukkanjon. Szóval elfolyt a víz, a találkozóról lemaradtunk, de megjavítottam az "út szélén" némi baráti segítséggel (hozott mindenféle csődarabokat és bilincseket) és hazajöttünk. Egy X1/9-es "kolléga" mondta, hogy ezek után ne induljak messzire a hengerfejtömítés cseréje nélkül. Megfogadtam a tanácsát. A hengerfej tőcsavarjai persze itt sem engedtek (egyik sem!). De a tapasztalat jól jött. Felmelegítettem izzásig (közben a szeleprugókat lemezzel takartam), aztán rátekertem két anyát ütközésig és a felsőt jól ráhúztam. Miután összefeszült a két anya, a csavar megmozdult -  befelé, ezután könnyedén kijött. Az ilyenkor szokásos járulékos dolgokat is cseréltem (szíjak, feszítőgörgő, vezérműtengely szimmering, egyéb tömítések, stb.), még az olajnyomásmérő jeladója is új lett. Új olaj a motorba -nyilván -, de a váltóba is!
Ismét menetkész a gép, padlóig a gázt!
Mentem is vagy 600 kilométert a forró júniusban gond nélkül és úgy tűnt készen vagyunk az indulásra (sajnos az országos és egyéni szegénység okán hosszútávú, erőltetett autópályás menet nem volt a próbaútban!).

Készülődés


A pótalkatrészek bekerültek a pótkerék mögé és köré, a hátfal üregeibe, a fényszóróaknákba jónéhány palack vizet gyömöszöltem. Összeszedtük a személyes cókmókot, ami a még mindig üres csomagtartókba került. Sajnos a hosszúra nyúlt műszaki felkészülés miatt csak néhány száz felvételből álló korabeli zeneválogatás készült egy CD-re. (Érdekes, hogy az autó bemutatásának évében (1972) hihetetlen mennyiségű olyan meghatározó zeneszám született vagy éledt fel, ami a mai napig alapját adja a popzenének, sőt a mostani filmek betétdalai is jórészt abból a korból valók.) Más kérdés, hogy a korhű "audiorendszer" teljesítménye nem igazán teszi lehetővé, hogy menet közben nagy tempónál igazán élvezni lehessen a zenét a kocsiban.

Indulás!


A csapat két részre oszolva tervezte a cél megközelítését: ezek szerint a ráérősebbek (köztük én is a fiammal) szerda reggel indultak volna, majd Innsbruck közelében megszállnak és másnap tovább a Stelvio hágón át Torinóig. Az elfoglaltak szerda éjfélkor erednek utána az előörsnek, délelőtt csatlakoznak hozzájuk és együtt mennek velük tovább.
Szerdán hajnalban keltünk, hogy időben eljussunk az elindulási pontra. A közös indulás - természetesen - egy jó órás késéssel történt, aztán az autópályán kiderült, hogy néhány autónak erős a tempó, melegedési gondok vannak. Az enyém is túlmelegítette a vizet, de az első rendszám gyorsan feljebb való helyezésével úgy tűnt, megoldódott a gond, már nem melegedett a víz. De Hegyeshalom előtt mégis elkezdte kinyomni a túlfolyón keresztül és kiderült, hogy az égéstér nyomása kerül bele valahogy a víztérbe. Kiment a tömítés, de hogy!?
Rövid telefonálgatás után a csapat többi tagja továbbment, én meg visszafordultam Martonvásárra. Igen mérsékelt tempóval meg is érkeztem, ahol a szakik már előkészített szerszámokkal vártak. Kb. 3 órás munkával kicserélték a tömítést, ami - szerintük -  mindenütt átengedett. Kicsit próbáltunk pihenni Pesten, az öcsémnél, de nem sok sikerrel. Gyakorlatilag alvás nélkül csatlakoztunk az éjfélkor induló csapathoz, hogy egy 24 órás erőltetett menet vegye kezdetét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése